Аутизм

  Переконана, аутизм - це не вирок! А люди, які живуть з аутизмом, є повноправними, хоч і особливими, членами суспільства. Вони - як і ми, здатні до навчання та творчості.
   Проблема аутизму надзвичайно актуальна на сучасному етапі розвитку освіти та суспільства вцілому.
  Слово «аутизм» в перекладі означає «всередині себе». Термін був введений в медицину близько ста років тому при вивченні психічних розладів. Аутизм – розлад, що виникає як наслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вираженим і всебічним дефіцитом соціальної взаємодії і спілкування. Тобто сенс такого захворювання, як аутизм, криється в сильному зануренні в себе і відсторонення від навколишнього світу.
15 ознак аутизму у дітей
  Поширеність розладів аутичного спектру становить 6 на 1000 осіб, причому у хлопчиків подібні стани відзначаються приблизно в 4 рази частіше, ніж у дівчаток. Попри те, що при ранньому втручанні дитині можна допомогти в набутті навичок самодопомоги і спілкування, ще невідомі методи, здатні повністю вилікувати від аутизму.
  Для розвитку аутичної дитини освіта є надзвичайно важливим фактором для реалізації її особистісного потенціалу, засобом корекції аутистичних порушень, ефективним інструментом подолання тривожності та афектів, метою та мотивацією власного життя, винятковою можливістю для соціальної інтеграції. Академік Віктор Петрович Андрущенко з цього приводу зазначає: “Освіта – навчання і виховання – є найбільш благородною і відповідальною сферою людської діяльності саме тому, що тут формується людина як особистість, зрощуються її світогляд і культура, закладаються основи майбутньої професії, кар’єри, майбутнього успіху”. Ті аутичні люди, яким пощастило здобути освіту та отримати професію, в спеціально створених для цього психолого-педагогічних умовах, підтверджують про необхідність і інтеграційну психологічну значущість освітнього процесу в їхньому житті.
  Останнім часом Україна, як член міжнародної спільноти, переходить до нової світоглядної парадигми, а саме «Єдине суспільство», яке водночас збирає людей і з різноманітними проблемами. Формується нова культурна і освітня норма – повага до людей фізично і психічно хворих, яка закріплена міжнародним законодавством на рівні Організації Об’єднаних Націй.
   Відтак залучення до навчання в спеціальній школі аутичних дітей має на меті корекційний розвиток трьох основних функцій, які порушуються при аутизмі: соціалізації, комунікації, саморегуляції особистості, за рахунок чого не формуються когнітивні, мовленнєві, особистісні смислоутворювальні компоненти діяльності осіб з аутистичним спектром порушень.
   При цьому, згідно з дослідженнями, проведеними доктором педагогічних наук В. В. Тарасун, функціональна недостатність навчальних здібностей аутичної дитини є першопричиною труднощів шкільного навчання, і тому роботу щодо запобігання виникненню неуспішності потрібно починати з виявлення та розвитку тих психофізіологічних механізмів, що забезпечують формування і розвиток самих навчальних здібностей. Тобто, за словами В. В. Тарасун, "вчитель має йти від завдання розвинути в учня загальні групи операцій, або так звані загальні компоненти психічної діяльності, що не залежать від специфічних особливостей предмета"
  Основою корекційної роботи з дітьми, які мають особливості психофізичного розвитку аутичного кола, є вироблення соціально-комунікативних навичок поведінки. Під час спостереження за такою дитиною може здаватися, що у неї взагалі відсутня потреба в комунікації. Тому формування саме соціально-комунікативних навичок є одним із найважливіших завдань у навчанні та вихованні аутичних дітей.  

Основним завданням вчителя, що починає працювати з дитиною з аутизмом є, перш за все, налагодження власного контакту, якого легше досягнути використовуючи певні правила взаємодії.
   Поради педагогу, що працює з аутичною дитиною

Робота з аутичною дитиною - ледве не найскладніше, що є в сучасній спеціальній педагогіці. 
Проте немає нічого не можливого, головне, що необхідно для успішного розвитку вашого учня - це любов, турбота і терпіння.
   Методика пропедевтичної роботи з аутичними дітьми - учнями початкових класів (За В.О.Сєднєєвою)

   Комплексна система корекційнопедагогічної допомоги

   Методика корекційної роботи
  Літні табори для дітей-аутистів

Немає коментарів:

Дописати коментар